Upp

Lästips: Din 5:2-diet-guide

5:2 dieten är ett matupplägg som på senare tid fått ett helt enormt genomslag hos det svenska folket. Varför den snabbt har blivit så pass populär är för att den har visat sig vara väldigt effektiv. Dieten är väldigt enkel att följa och kommer därmed också att snabbt kunna ge ett synligt resultat både på din vikt men också på din hälsa. Dieten är i grund och botten baserad på en typ av periodisk fasta där man till en början äter precis som vanligt under 5 av veckans dagar. Skillnaden här är att man då under 2 dagar istället försöker hålla sig under 500 kalorier per fastedag. När du sedan nått din idealvikt brukar det räcka om man då går över till ett 6:1 upplägg där du enbart har en fastedag under varje vecka. Det har visat sig att det helt enkelt räcker med att underhålla sitt resultat med ett 6:1 upplägg eftersom att man då behåller både vikt och de hälsofördelar man har vunnit under sin diet.

Den forskning man hittills har gjort på den här dieten har visat på en rad olika hälsovinster som resultat som senare har blivit en bok. Man har bland annat hittat en positiv påverkan på blodtryck, förbättrade kolesterolvärden, blodsockret, förlängd livslängd samt att man också minskar risken för att drabbas av alzheimers.

Boken är fullspäckad av smarta och kaloriberäknade recept på stegen 100, 200 eller 500 kalorier för att kunna hjälpa dig att se vad du faktiskt kan äta under din fastedagar. Utöver alla goda recept som boken har att erbjuda finns det också massor av vetenskaplig fakta och intervjuer med olika forskare som du kan ta del av. Boken kostar i dagsläget 109kr och erbjuder dessutom också en snabbguide med både bild och text av hur mycket helt vanliga livsmedel innehåller samt en del med lite roliga fakta att läsa igenom.

Vill man bli inspirerad av kalorisnål matlagning kolla in Mia Troberg Elonq på Tasteline och hennes Twitter. För att hitta inspiration till ett harmoniskt kök se Sörmlandskök.