Upp

Minska stress med bok om mindfulness

Om du ofta känner dig stressad och trött kan en bok om mindfulness vara lösningen. Boken ”Mindfulness i vardagen : vägar till medveten närvaro” av Ola Schenström är Sveriges mest sålda bok inom området och kanske även den bästa. Förutom boken ingår också en övningsskiva som hjälper dig att komma igång.

Om mindfulness - Hur man lever i nuet

Genom att praktisera något som på engelska kallas för ”mindfulness” kan du minska stress, få bättre hjärnkapacitet och få mer energi i kroppen.

Liksom många andra mind-body-terapimetoder som yoga eller akupunktur så är inte mindfulness en ny företeelse. Rötterna kommer från den gamla buddhismen och en modern variant utvecklades och blev populär i USA under 70-talet. Väldigt länge betraktades mindfulness som New Age-fluff av väldigt många. Att det var något en hippie gjorde för att tappa kontakten med verkligheten. Men när allt fler studier visade på de stora positiva effekterna metoden kunde ha på hälsan, som att kunna bekämpa många kända sjukdomar, fick rörelsen fart och blev mer och mer populär även hos gemene man. I vår tid, där vi ständigt bombarderas med ny information dygnet runt samtidigt som vi oroar oss för konjunkturer och samhällsproblem, är vi utsatta för hög grad av stress. Det har gjort att intresset för alternativa metoder att slappna av har ökat. Plötsligt låter New Age-fluff inte så illa som man kanske en gång tyckte.

Mindfulness går helt enkelt ut på att alltid vara helt medveten om precis vad som händer just nu. Att inte tänka på dåtid eller framtid. Det kan låta komplicerat till en början med vid närmare eftertanke lägger vi ofta mycket energi till att tänka på problem vi har sen tidigare, såsom saker man ångrar. Samtidigt oroar vi oss för framtiden, om något dåligt ska hända, vem vi är ansvariga för, framtida åtaganden och så vidare. Mindfulness går ut på att sluta analysera allting och fokusera på nuet, vilket i sin tur ger en bättre sinnesstämning.

För att börja praktisera Mindfulness är första steget att helt enkelt andas. Det är det som gör metoden så lättillgänglig. Man kan alltid andas var som helst, när som helst. Men det är också enkelhetensom kan göra det förvirrande i början. Prova att sitta eller stå i en bekväm position på en tyst plats och andas naturligt. Räkna inte andetag utan andas bara naturligt samtidigt som du fokuserar på hur andningen känns i bröstet, magen och näsan. Om du börjar tänka på annat, försök att återgå till att tänka på din andning igen.

När du lärt dig att andas rätt och att fokusera dina tankar är det dags att börja bli medveten om aktiviteter som du gör varje dag men tar för givet. När du diskar, försök att tänka på hur det varma vattnet känns och vilka rörelser du gör med händerna. Fokusera på tandborstens strån när du borstar tänderna och känn in dofterna runtomkring dig när du är ute och går i skogen. När du märker att du är stressad i vissa situationer, återkom till en lugn andning där du fokuserar på hur luften dras in i lungorna och hur du sakta andas ut. Med hjälp av dessa metoder kan du på en kostnadsfritt och enkelt sätt snabbt bearbeta vardagsstressen och känna dig mer balanserad. Svårare än så är inte att komma igång med mindfulness.

Utöver mindfulness finns det fler saker du kan göra för att minska stress och öka kroppens välbehag såväl fysiskt som mentalt. Bland annat finns det olika kosttillskott som kan hjälpa till med detta.

Så här skriver www.topformula.se om örten rosenrot till exempel:

”Rosenrot har även en adaptogen effekt vilket betyder att den hjälper kroppen att hjälpa sig själv, genom att inte försöka påverkas av negativa faktorer som exempelvis stress.”

Det finns alltså mycket du kan göra för att minska stress och öka din närvaro i livet. Ett första steg är kanske att läsa den ovan nämnda boken och se vilken skillnad det kan göra.